vrijdag 15 augustus 2014

Update-time!

Ik ben hier nu bijna een hele week, tijd een korte update dus!!
Maandag had mijn mama vrijaf genomen van haar werk zodat ze mij het dorp kon tonen. We hebben een korte wandeling gemaakt en zijn gestopt bij de bib. Daar hebben we een boek Faroese for foreigners gereserveerd, als het arriveert gaan ze een mailtje sturen. Ze hebben mij ook een bibkaart gegeven, yay ik gaan boeken gaan lenen die ik niet begrijp!
In de bib is ook de toeristische dienst van het dorp, ze hebben mij daar direct een brochure over Fuglafjørður gegeven. Gelukkig voor mij is het niet enkel in het Deens maar ook in het Engels.
's Avonds kwam mijn papa thuis met een cadeautje voor mij, een koffiezet! Ja ze drinken hier dus megaveel thee en ik heb koffie nodig 's morgens, anders heb ik een vreselijk ochtendhumeur. Anyway, het is dus een kleine koffiezet met ingebouwde filter enzo. Dus geen filters vervangen! Zo handig!
Look at mah baby :3

Dinsdag was ik alleen thuis in de voormiddag, iedereen was werken en ik alleen in een huis dat ik niet ken. Vreemd gevoel hoor, ze vertrouwen mij hier direct heel hun huis toe. Wat als de telefoon gaat, of er iemand binnenkomt? Ja het ging allemaal door mijn hoofd.
s'Middags kwam mijn mama thuis, pheew niet meer alleen thuis. Na wat te eten zijn we naar Runavik gereden om een SIM-kaart te kopen voor mij. Nu kan ik dus gaan bellen en sms'en met alle mensen die ik hier ga leren kennen.
Dan zijn we naar de ouders van mijn papa gegaan. Ze spreken geen Engels maar spraken traag waardoor ik toch enkele woorden begreep. Ik verstond het zelfs toen ze vroegen van welk land ik kwam.
Iedereen hier beweert dat ik over 2 maanden Faroers ga begrijpen. Misschien hebben ze wel gelijk, ik begrijp nu al enkele woorden. 
We zijn naar Tórshavn gereden omdat mijn broer een PS4 wou. Ze hadden er ook laptops en toetsenborden, wist je dat ze hier dus gewoon die extra letters op hun klavier hebben staan? Zo vals spelen! Ik vrees dat ik mij ooit toch ook zo'n laptop ga moeten aanschaffen als ik Zweeds wil gaan studeren.

Woensdag was ik weer alleen thuis in de voormiddag. Om 2 uur werden we wel verwacht op school om te bekijken/bespreken in welke klas ik ga zitten. Er is besloten dat ik naar het 2 jaar van het gymnasium zal gaan en de talen/humane wetenschappenlijn ga volgen. Maar eigenlijk heb ik maar 4 verplichte vakken: Faroers, Engels, geschiedenis en aardrijkskunde. Ik ga Frans, Deens, psychologie en sport nemen als keuzevakken. Wie weet krijgen al die mensen die altijd zeiden dat ik humane moest doen toch nog gelijk.
's Avonds hebben we lokale judoclubs opgezocht, ik moet toch sport doen hier? Er is blijkbaar één op ongeveer een half uurtje rijden van hier. We hebben ernaar gebeld, ze starten pas begin september met trainen maar ik mocht zeker eens langskomen. Blijkbaar was de hoofdtrainer erg enthousiast toen hij hoorde hoelang ik al judo beoefen.

Donderdag was dus de eerste dag van school, we begonnen pas om 12 uur en werden allemaal verwacht in de grote hal. Daar werden allemaal afspraken verteld denk ik. Valters en ik werden ook voorgesteld als de uitwisselingsstudenten op school dit jaar. Dan zijn we per klas naar een lokaal gegaan en moest ik mezelf voorstellen. Gelukkig voor mij mocht ik dat in het Engels doen. Om ongeveer half 2 stond ik alweer buiten de school, zo'n korte dag heb ik nog nooit meegemaakt.
Het was ook de verjaardag van een nonkel dus daar moesten we 's avonds naartoe. Hij woont ook hier in het dorp en is een broer van mijn papa, wow nu heb ik al gans zijn kant van de familie ontmoet. Was wel leuk en gezellig, er is mij ook gezegd dat als ik Faroers en Deens kan is normaal gezien ook Noors en Zweeds kan verstaan aangezien die talen mooi tussen die andere twee liggen. We hebben dus een doel dit jaar: zowel Faroers spreken en begrijpen als Deens begrijpen en misschien ook spreken!
Voor degenen die mij op facebook volgen en niet veel snapten van die 'kaka': dat is dus Faeroers voor cake. Toen ze dat zeiden ging mijn gezicht blijbaar 'ieuw dat meent gij ni? En ook hetzelfde geschreven? Eikes!'

Vandaag begon school dus echt, ik weet niet hoe ik in die les Duits ben beland maar ik zat er dus. Komt ervan als je gewoon mensen volgt die iets tegen je zeggen. Daarna hadden we Faroers waar ik dus compleet niets van verstond. Het enige dat ik geleerd heb is dat ze hier dus ook naamvallen hebben zoals in het Duits maar dat dus achteraan het woord plakken zodat het juist in de zin past. Ik heb dus gewoon nominativ, akkusativ, dativ en genitiv naast die kadertjes geschreven en enkelvoud en meervoud. Oh en ook onbepaald en bepaald want het waren naamwoorden. Yeah veel bijgeleerd dus.
ZE ETEN HIER OP SCHOOL 'S MORGENS!! Echt waar, we zaten in Duits en ineens kwam die leerkracht terug met brood, fruitsap, boter, confituur, bekertjes en chocolade plaatjes. "Nu kunnen jullie ontbijten als jullie willen" zei ze. Ik zal proberen er een foto van te nemen als het kan en mag. Ik denk het wel want iedereen is toch gewoon bezig op zijn gsm, ze zochten zelfs dingen op!
Ik denk dat dat het wel is voor nu. Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen hoor. Ik zal mijn best doen om ze zo goed mogelijk te beantwoorden ^.^

Oh nog iets. Speciaal voor Jos, de buurman in België: Je had kleding voorgesteld die ze hier dragen he? Wel ik heb er achter gezocht maar ze dragen hier gewoon jeans en een sweater. Op school loopt de meerderheid zelfs gewoon in joggingbroek rond.



Geen opmerkingen: